2012-01-30

När barnet blir du.


Satan's jävla apekatt!
Jag har precis kommit tillbaka efter ett möte med skolan, angående Dante.
Tyvär, så verkar det inte bättre än att Dante följer i sin mamma's fotspår. Problemen hopar sig och han är lite av en ensling, leker besatt med en enda leksak, i det här fallet ett brädspel, och om ingen vill spela det med honom så går han under för sig själv och leker ensamt i tysthet. Precis som jag gjorde, fast jag föredrog faktiskt att ha det just på det sättet. Försöker man övertala honom att leka med något annat så ger han det ett tappert försök men tappar intresset inom bara några enstaka minuter. Precis som jag. Det är alltid bara en sak som gäller, aldrig fler. Endast en.

Skillnaden på mig och honom är dock att jag var ett väldigt... våldsamt barn. Jag visste att jag var annorlunda, och det gjorde även andra. Men när dom försökte påpeka det eller på något sätt trycka ner mig och få det att verka som något dåligt gjorde dom det bara en gång också. Jag hamnade ofta i trubbel, ofta.
Tonåren var som min egen lilla skärseld med slagsmål, poliseskorter och rättegångar. Det har tagit mig många år och enorm ansträngning för att kontrollera den delen av mig, hon är glömd och begraven. Ibland bubblar hon upp som lava i ett vulkanutbrott, men jag har lärt mig att lägga locket på och kasta tillbaka subban ner i avgrunden där hon hör hemma.

Dante har samma problem som jag i skolan, dock hackar dom på honom för att han är kort och kanske just för att han är lite socialt... öhm, "udda". Men barnet är sorgligt nog rakt igenom god, han skulle aldrig skada någon annan med avsikt och drar sig hellre undan än att konfrontera eller ens bli arg. Något dom förbannade ungjävlarna drar nytta utav, han är som en slagpåse som bara hänger där och väntar på smällarna.
Jag önskar faktiskt, att den sidan av mig jag hatar, kunde få synas lite i honom. Bara lite, så han kan stå upp för sig själv och inte låta sig tryckas ner. Varför kan han inte bara bli förbannad, fräsa till eller vid extremare fall dra iväg en hårt sluten näve och lära aset att här har du fan inget att hämta! ...Fast om han också ärvt min motorik så kan det vara katastrofalt, jag vet inte hur många gånger jag siktat på att ge en ordentlig blåklocka och istället gett dom en redig smocka på adamsäpplet. Ganska effektivt det med i och för sig.

Jag vill naturligtvis inte att han ska slåss, jag vill inte att det ska gå så långt, men han kan inte heller låta sig behandlas som skit livet ut. Jag vill bara att han ska ryta ifrån, ordentligt. Mitt hjärta går i tusentals bitar när får jag hämta ett ledset barn från skolan, ett barn som inte vill annat än att passa in.

Och nu verkar det inte bättre än att han håller på och bli sin mor's avbild, då kommer han aldrig få passa in. Jag går sönder inombords! Ge fan i mitt barn era förbannade ungjävlar innan jag kommer och tar er!!

-D.

6 kommentarer:

  1. Hej, råkade snubbla in här och läste att du va ett våldsamt barn, jag va också det, eller elak och aggressiv rättare sagt men jag har inte hört/läst att det ska vara något som är typiskt AS, därför jag blev lite förvånad men jävligt skönt att äntligen se att man inte är ensam :)

    SvaraRadera
  2. Hanna: Du är definitivt inte ensam! Aggressivitet och AS har i många fall ett band, det syns dock oftast tydligare hos pojkar. Men även hos många flickor då vi har problem med att kontrollera våra impulser. Det beror inte P.G.A jag har AS, utan jag tror mest att det handlade/handlar om förvirringen om vem jag var, varför jag var som jag var o.s.v. Detta i kombination med svårigheterna att kontrollera sina impulser skapade nog en extremt dålig kombination. Men jag tror att det är väldigt vanligt hos många, med eller utan diagnoser. Barndomen är en förvirrande tid för många. Så ensam är du absolut inte. :)

    SvaraRadera
  3. Lite "ingen förstår mig" alltså? :)
    De flesta jag läst om som har AS är inte som mig, dom är helt annorlunda, ingen aggression, ingen tv, ligger bara hemma och sover typ, så jag har känt mig rätt ensam, som att jag skulle ha nån speciell form av AS, de kanske är de att jag har inslag av Autism som gör mig annorlunda, äh, va jag babbla på nu :P

    SvaraRadera
  4. Exakt! :P För mig var det nog så i varje fall, plus att jag hade lite svårt att förstå vart gränsen gick mellan att "skojbråka" och... ja, våld. Det är nog väldigt olika hos varje individ, två bröder jag känner har båda AS, den äldre är väldigt, väldigt våldsam och vet inte heller när det är dags att sluta slå, gränsen finns liksom inte där. Hamnar ofta i slagsmål och i en jädra massa trubbel. Den yngre brodern är dock inte det minsta våldsam, han sitter mest och pillar med tekniska grejer. Så det skiljer sig nog från person till person. :) Jag själv är väldigt aktiv, jag är inte stillsam på det sättet, men om det är ADHDn som spökar eller om det är något annat är jag inte säker på.

    SvaraRadera
  5. haha de där känner jag igen lite för väl, slutade inte slå förrän polisen kom och plocka bort mig och va alltid den som hamna i en massa trubbel :)
    Fan va skönt det är att äntligen höra att jag inte är ensam! :D
    Jag kan inte heller sitta stilla särkillt ofta, undra om jag inte har en lite släng av ADHD också :)

    SvaraRadera
  6. Haha, jag vet precis vad du menar, man har ju satt sig i skiten några gånger! Nej oroa dig inte för det, det finns nog väldigt många som oss, men det är nog inget de flesta vill erkänna! :)
    Haha ja kanske det! Vem vet? ;)

    SvaraRadera