2011-02-16

Nej nu jävlar!


Aight, now im pissed.
En på forumet FL frågade i en tråd om hennes karls "misstänkta" borderline, han var tydligen ännu inte klar med sin utredning men själv tvivlade hon på att han hade borderline och häver ur sig detta:

"Frågan är om de kan ställa rätt diagnos på han med tanke på hans hyckleri , han kan liksom spela ett spel och manipulera allt... de som talar mest för asperger är hans låga IQ ,kan ej förstå vanliga ord,kan ej läsa eller stava eller förstå tidsskillnader ,mm
Han har kontraktvård men jag får inte kontakta hans psykolog tyvärr...könns som jag skulle behöva de."

Texten som jag markerat röd, är orsaken till att jag skriver just nu.
När jag såg vad denne ordbajsar ur sig om en diagnos hon uppenbarligen inte vet ett skit om, vart jag uppriktigt förbannad. Obehagligt mycket människor därute har sina egna små uppfattningar och åsikter om hur personer med Aspergers Syndrom är, och är dessutom jävligt kvicka på att uttrycka sin åsikt om syndromet; "Dom är si, och dom är så, dom gör så här, och fattar inte det där", men ingen jävel är faktiskt villig att lära sig om det, men alla är tydligen jävligt villiga att uttrycka sitt felaktiga expert uttlåtanden hej vilt till höger och vänster utan att ens tänka tanken; "Hey, vet jag vad fan jag pratar om nu egentligen?"
Ni är jävligt duktiga på att uttrycka er om något ni inte vet ett skit om, så nu kan ni ge er fan på att jag tänker korrektera detta skitdumma utlåtande om just "Aspergers syndrom".

För det första: Du pratar om att vi varken kan läsa eller stava, men du själv felstavar ett så vanligt ord som "känns", att vi inte kan läsa, stava eller "förstå vanliga ord" var fan det dummaste jag hört på åratal, jag själv har det som mitt special-intresse, jag är besatt av ord och älskar att skriva, och dessutom skriver jag jävligt bra när jag väl ger mig fan på det. Jag är dessutom en levande uppslagsbok och har ett ordförråd som överträffar de allra flesta "normala" människors, har någon i min närhet problem med stavningen av ett ord, vill ha ett substitut för ett ord, på både engelska och svenska, frågar dom mig. Varför? För att jag är bra på det, och då frågar jag dig: Hur överenstämmer det med ditt idiotiska påstående?
Läs på för helvete in du yttrar dig, här får du en litet utdrag ur "Wikipedias" om Aspergers.

"Aspergers syndrom är en neuropsykiatrisk diagnos inom autismspektrum. Inom diagnossystemet DSM IV krävs i sammanfattning att personen har normal eller hög intelligens och normal språklig förmåga, men signifikant nedsatt social interaktionsförmåga och specifika intressen"

För det andra: Låg IQ?! Som ni ser i den röda markerade texten strax ovanför är hög IQ ett av Aspergers syndroms kännetecken, vi är absolut inte, på något sätt överhuvudtaget; dumma i huvudet.
Våran "svaghet" ligger absolut inte i vår intelligens, utan i detta:

"Aspergers syndrom medför nedsättningar i förmågan till socialt samspel/social kommunikation, ibland också planering/organisationsförmåga, fantasi/föreställningsförmåga, kroppshållning/kroppsrörelser. Även de individuella faktorerna påverkas som beteendenivå hos personen kan de uppvisa ett annorlunda beteende. Personer med Aspergers syndrom skiljer sig i allmänhet inte utseendemässigt från andra, vilket gör att det kan vara svårt för omgivningen att se deras avvikande beteende. De blir därför ofta missförstådda och kan uppfattas som ohyfsade, ouppfostrade eller blyga."

Jag tror att jag har sagt allt jag vill säga, för tillfället.
Och om någon av er därute som läser detta, har planer på att yttra er om aspergers syndrom, adhd, borderline m.fl baserat på eran egen självlärda uppfattning som rikspuckot ovan, så rekommenderar jag starkt om att ni läser på först och främst, detta kan ni bland annat göra HÄR.
Yttra dig inte om något du inte är villiga att lära dig om.

Och personligen har jag egentligen bara en sak att säga just nu:
Missta mig ALDRIG för att vara dum i huvudet, för då begår du ett stort jävla misstag.

-D.

2 kommentarer:

  1. Tack för din gissning!
    Du har inget datum till din gissning? :)

    Ibland blir man lite förbannad på folk på FL, men tänker att det oftast beror på okunnighet så jag försöker att hålla mig lugn. Men jag förstår dig verkligen!

    SvaraRadera
  2. Haha, glömde det, men nu har jag gissat! :)

    Jo jag vart lite sur, men kanske övereagerade lite nu när jag såg hur mycket svärord som fanns med i inlägget. :) Gav respons där med men då ville ingen svara. :P

    SvaraRadera